Dizaino sistemos: Taikymas e. komercijoje

Shopify Polaris Design System

Goda Kindurytė, Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijos absolventė, rašydama baigiamąjį darbą, apibendrino šaltinius apie dizaino sistemas ir atliko 5 interviu su ekspertais: Eriku Mališausku („Monetha“), Mantu Milkintu („NFQ Technologies“), Mykolu Puodžiūnu („Tesonet“), bei Dovydu Vyštartu („Wix“). Šis baigiamasis darbas tapo šios straipsnių serijos pagrindu.

Šiuo metu interneto technologijų srityje pradeda plisti dizaino sistemų kūrimas ir taikymas įvairaus pobūdžio tinklalapiams. Tai yra ypatingai aktualu didelės apimties svetainėms, kuriose yra daug produktų, puslapių, elementų, prie kurių dirba ne vienas dizaineris ir programuotojas. Tačiau šis produktas gali būti aktualus ir kuriant mažesnės apimties tinklalapį, šiuo atveju – e. parduotuvę, kadangi, žvelgiant į ateitį, dizaino sistema palengvintų tolimesnį tinklalapio vystymą.

Pagrindinis baigiamojo darbo tikslas buvo pasitikrinti hipotezę – ar gali dizaino sistemos būti taikomos, kūriant mažas e. parduotuves?

Ką manote apie dizaino sistemų taikymą e. komercijos sprendimams?

Puikus dizaino sistemų taikymo e. komercijos sprendimams pavyzdys yra „Shopify“ dizaino sistema „Polaris“. E. parduotuvėse yra daugybę sudėtingų, kompleksiškų ir esminių vietų, nuo kurių gali priklausyti visos e. parduotuvės bei verslo sekmė. Naudojant dizaino sistemas galima išvengti nenuoseklumo, greičiau atlikti testavimą su vartotojais bei atlikti reikiamus patobulinimus.
– Dovydas Vyštartas

Manau labai gerai, tačiau reikia įsivertinti, kiek tai apsimoka mažai e. komercijai, bet jei, tarkime, tai yra „Amazon“, be abejo taikysi dizaino sistemą, nes tai yra protinga. Yra sutaupoma daug babkių ir dar vienas pliusas – išvengiama žmogiškosios klaidos. Ta prasme, kiekvieną kartą perdarant kodą, ar perpaišant dizainą, galioja žmogiškasis faktorius, o turint tokį modelį kaip „Airbnb“, kur viskas automatiškai nukopijuojama, procentas, kad padarysi klaidą yra žymiai mažesnis. (Tai, kaip supratau, didelei e. komercijai padeda nepasimesti ir išvengti klaidų, o mažai?) O mažai galioja tas pats. Tiesiog reikia mąstyti iš anksto, kad jei pradedi kurti dizainą, turi susivadinti elementus tvarkingai, o ne bet kur išmėtyti. Dizaino sistemas gali pradėti daryti nuo pat pirmųjų darbų. Svarbu viską struktūrizuoti.
– Mantas Milkintas

Bet kokį teisingą dizaino sistemos pritaikymą vertinu teigiamai. Didelėms e. parduotuvėms tai būtų naudinga, siekiant išlaikyti vientisumą, kurio daugumoje didelių e. parduotuvių pasigendu.
– Erikas Mališauskas

Manau, kad verslo tipas neapsprendžia ar dizaino sistema reikalinga ar ne. Produktas, ecommerce’as, internetinis forumas ir t.t., visi jie gali turėti sistemas. Ecommerce’as – niekuo neypatingas.
– Mykolas Puodžiūnas

Ką manote apie dizaino sistemų taikymą mažoms e. parduotuvėms?

Visi ekspertai pritarė dizaino sistemų naudojimui e. komercijoje, tačiau kalbant apie mažas e. parduotuves, nuomonės šiek tiek išsiskyrė. Ekspertai, iš esmės, sutiko, jog mažoms e. parduotuvėms dizaino sistema pravestų augimo atveju, jog tai tikrai yra įmanoma, tiesiog svarbu iš anksto paskaičiuoti ar apsimoka, ar ta mažoji e. parduotuvė turi tikslą plėstis ir t.t.

Dizaino sistemos yra tikrai naudingos bet kuriam produktui, ypatingai produkto augimo stadijoje. Nepaisant to, kad sukurti dizaino sistemą kartais reikalauja daugiau darbo ir laiko produkto vystymo pradžioje, tačiau vėliau tai tikrai atsipirks, kadangi dizaino sistemos pagelbės greičiau ir nuosekliau įgyvendinti naujas produkto idėjas bei vizijas.
– Dovydas Vyštartas

Be abejo, įmanoma, bet vėlgi viskas atsiremia į pinigus. Jeigu tu tik turi resursų, kodėl gi ne? Dizaino sistemų modelis gali būti išauginamas. Darant jas nuo pat pirmų dienų, tai yra labai sveikintinas požiūris. Tačiau, jeigu tu nori paleisti puslapį ir daugiau į jį nebegrįžti, tau neįdomus jo efektyvumas ir savo vartotojų poreikių tenkinimas t.y., kad tau nėra svarbu, kad jis grįžtų, tai tada jų ir neapsimoka kurti, bet jeigu tu esi pasiruošęs prie jų dirbti, jas atnaujinti ir tobulinti, tai dizaino sistema yra must have dalykas, kuris tau padės ilgesniam periodui. Iš kitos pusės, jei nusprendi nenaudoti dizaino sistemų, tai puslapį paleisi gal ir greičiau, bet po to jį taisant, toliau dirbant prie jo, tu sugaiši dvigubai daugiau laiko. Ilgiems periodams dizaino sistema visada laimi.
– Mantas Milkintas

Mažoms e. parduotuvėms dizaino sistemos praverstų augimo atveju. Augant parduotuvei, didėjant funkcionalumui, atsirandant naujiems elementams, dizaino sistema padėtų išlaikyti vientisumą.
– Erikas Mališauskas

Apibrėžk, kas yra „maža e. parduotuvė“. Pats tikrai nerasčiau argumentų, kodėl reikalinga dizaino sistema shop’ui, pamautam ant kokio „Shopify“ platformos su 15 prekių. Kitas reikalas, kai kalbame apie sudėtingesnias e. parduotuves, kur yra tūkstančiai skirtingų prekių ir kategorijų (pavyzdžiui, Asos), sudėtingi pirkimo-pardavimo procesai ir t.t.
– Mykolas Puodžiūnas

Kaip manote, kodėl dizaino sistemos taikymas šiuo metu nėra populiarus, kuriant mažas e. parduotuves?

Nes mažosios parduotuvės dažnai nevertina naudos, kai yra limituotas biudžetas, ypač Lietuvoje. Klientai skaičiuoja tik ROI (angl. investicijų grąža): tarkim, įdėsiu į tą puslapį dešimt „štukų“ , o kada aš viską atgausiu? Kada pelnas ateis? O tu pasakai, kad įdėk dvidešimt „štukų“, tai čia neįmanoma. Tiesiog nemato tame naudos ir atbaido nežinojimas. Daug klientų mano, kad dizainas yra tiesiog pikselių stumdymas ir kažkokių gražių paveiksliukų sukūrimas, o ne viso proceso valdymas ir efektingas naudotojų išlaikymas, pritraukimas naujų ir t.t. (Ar galėtum įvardinti, kad dizaino sistema yra atskiras produktas?) Taip. Tai yra atskiras produktas, jam yra priskirti atskiri team’ai. Tas pats „Bootstrap“, kurį jau minėjau, yra produktas developeriams, bet ten gerai viską parodo, kaip elementai susidėlioja , kaip pakeitus, tarkime, vieną mygtuką, viskas atsinaujina ir didesniuose elementuose, tau nereikia keisti kiekvieno mygtuko atskirai. Arba pakeitimas įvyksta bazėje, tarkime, visame puslapyje turi mėlyną spalvą ir, kad tau nereikėtų po vieną elementą visko keisti pvz., į raudoną spalvą, tu tą pakeitimą atlieki bazėje ir viskas pasikeičia į raudoną.
– Mantas Milkintas

Nes su dizainu dažniausiai dirba 1 žmogus, o dizaino sistemos sukūrimas reikalauja nemažai laiko. Taip pat mažos e. parduotuvės neturi tiek daug funkcionalumo.
– Erikas Mališauskas

Taigi, dizaino sistemos taikymas mažai e. parduotuvei tikrai pasitarnaus, žvelgiant į ilgalaikę perspektyvą. Jeigu norima produktą plėsti ir auginti, dizaino sistema visada laimės, žinoma, jeigu nėra vizijos tą mažąją parduotuvę auginti, greičiausiai, jos ir nereikia.

Kiti serijos straipsniai

  1. Dizaino sistemos samprata
  2. Dizaino sistemų populiarumas
  3. Dizaino sistemų nauda ir trūkumai
  4. Dizaino sistemų kūrimas ir jo principai
  5. Dizaino sistemų taikymas e. komercijoje
  6. Tendencijos