Pirmieji žingsniai į naudotojų patyrimo (UX) dizainerio karjerą

Nuo ko pradėti? Kur ar į ką kreiptis? Gal yra kokie kursai ar užsiėmimai „pirmokams“ ? O gal kas priima praktikantus?

Terminas „naudotojų patyrimas“, t.y. 2 raidžių burtažodis „UX“, šiuo metu šildosi populiarumo bei šlovės spinduliuose, todėl natūralu, jog laikas nuo laiko sulaukiame panašių klausimų. Iš tikrųjų, tie klausimai nėra tokie paprasti kaip galėtų pasirodyti, todėl pabandykime  pradėti nuo pačių pradžių.

Dėmesio centras ir orientacija

Naudotojų patyrimo dizainas yra labai plati sritis ir tai labai pastebima Lietuvoje, kur įprasta, kad naudotojų patyrimo dizaineris yra žmogus-orkestras, kuris gali (arba sakosi, kad gali) atlikti beveik, bet kokią jam patikėtą užduotį: nuo ikonėlės piešimo iki fotografavimo, nuo tinkamumo (angl. usability) tyrimų iki kūrybos vadybos, nuo informacijos architektūros projektavimo iki konversijų analizės ir optimizavimo, nuo rinkodaros iki naudotojo sąsajos kūrimo, nuo 3D modeliavimo iki tekstų rašymo, ir taip galima tęsti vos ne iki begalybės. Iš tikrųjų, reikėtų pripažinti, kad Lietuvoje yra vienetai, kurie galėtų sakyti, kad yra naudotojų patyrimo dizaineriai, bet kadangi dabar tai yra labai madinga, todėl daugelis naudotojų sąsajų dizainerių ir projektuotojų, grafikos dizainerių, ir kt. specialybių atstovų vadina save naudotojų patyrimo (UX) dizaineriais.

Bet kuriuo atveju orientaciją į tokį platų sričių spektrą karjeros pradžioje dažnu atveju nieko gero nereiškia. Pradžioje, kaip tai nebūtų liūdna rašyti, geriausia pasirinkti vieną sritį, kuri taptų pirmu laipteliu, o tada jau galima bus spręsti: bandyti apžioti didesni pyrago gabalą arba pamiršti (gerąja prasme) apie universalumą ir gilintis savo pasirinktoje srityje.

Teorija

Teorines žinias galima gauti skirtingais būdais, bet Lietuvoje pasirinkimas itin skurdus, todėl, dažniausiai, vis dėlto reikia žvelgti į užsienį, bet apie visą tai nuo pradžių.

Pirmasis būdas – formalusis švietimas, tačiau, kaip ir jau ir minėjome, Lietuvoje nėra labai didelio pasirinkimo, o tas, kuris yra, orientuotas į labai platų dalykų spektrą.  Formaliai, tikrų naudotojų patyrimo dizainerių Lietuvoje niekas aplamai neruošia, tačiau pagrindus galima įgauti ir kitose specialybėse: IT, grafiniame dizaine, psichologijoje ir t.t. 

Antrasis būdas – pusiau formalus švietimas – kursai, seminarai, užsiėmimai ir t.t. Deja, irgi neturime kuo pasidžiaugti: laikas nuo laiko yra rengiami seminarai ar dirbtuvės, tačiau nėra pastovumo. Šioje vietoje galime pasiūlyti stebėti mus per socialinius tinklus, kur skelbiame informaciją apie vykstančius renginius. Turbūt būtų galima išskirti Lietuvoje tik Human Factors International sertifikatų laikymo egzaminų pasiruošimo kursus ir Tautvydo Gylio UX akademiją.

Tačiau ne viskas taip blogai kaip galėtų pasirodyti. Šiais laikais daugelis dalykų yra prieinami neišeinant iš namų. Internete yra pakankamai didelis internetinių kursų pasirinkimas, mes rekomenduojame pasidomėti standartinėse vietose: Interaction-Design.org (beje, yra ne tik kursai, bet ir daug naudingos mokymosi medžiagos), Coursera žmogaus ir kompiuterių sąveikos kursas, Udemy. O jei yra galimybė išvažiuoti neilgam į užsienį, galite sudalyvauti intesyvuose, pavyzdžiui General Assembly.

Paskutinis, bet neblogiausias, būdas, aišku, knygos. Bet ir šioje vietoje reikės pasinaudoti savo užsienio kalbų žinimios, nes lietuvių kalba neteko matyti nieko, išskyrus Kristinos Lapin konspektus. Ką skaityti užsienio kalba? Čia jau pasirinkimas yra labai platus. Pagrindams įgyti, rekomenduojame:

Gerą profesinės literatūros dozę rasite Lauryno Marčiulaičio tinklaraštyje. Įrašas senokas, bet nuo to nemažiau geras.

Praktika

Praktiką Lietuvoje įgauti dar sunkiau. Labai reta įmonė pasikvies žmogų, neturintį specialybės pagrindų. Dėl šios priežasties, pradines praktines žinias ir įrankių naudojimosi įgūdžius teks įgauti patiems. Paprasčiausias būdas – kopijuoti. Taip, nesuklydote, būtent kopijuoti. Nepriklausomai, ar jus labiau domina sąveikos dizainas, ar grafinis, pabandykite pasirinkto įrankio pagalba (Photoshop, Sketch, Axure ar kt.) vienas prie vieno nukopijuoti kokį nors populiarų puslapį. Pavyzdžiui, jei dirbate su Axure, kopijuokite sąveikas ir išdėstymą, jei su Photoshop ar Sketch – stilių ir išdėstymą ir t.t. Perpiešti vienas prie vieno ne taip lengva kaip galėtų pasirodyti, bet tai padeda susipažinti su įrankiais, įgauti tam tikrą skonį ir pajautimą. Jei norite išmokti atlikti tinkamumo testavimus, geriausias pagalbininkas – S. Krugo parašytas scenarijus. Analogiškai ir kitose srityse.

Taigi, įgavę pagrindus, galite judėti toliau – būtina įgauti realaus pasaulio praktikos: bandykite dalyvauti konkursuose dėl darbo ir būtinai prašykite testinių užduočių, dalyvaukite konkursuose pvz. 99design.com, arba net galite pabandyti įsidarbinti, tarkim, per odesk.com. Tai padės pajausti kaip elgtis realiose situacijose, sudarys kontaktų ratą ir ateityje padės jums rasti darbą.

Bendravimas

Ir paskutinis dalykas, be kurio nepavyks apsieiti – bendravimas. Ieškokite jo visai įmanomais būdais visur kur tik įmanoma: dalyvaukite kartais nuo kartos rengiamuose UX Lithuania neformaliuose susitikimuose, diskutuokite mūsų Facebook ar Google Plus komentaruose, bent virtualiai susipažinkite su penktadienio ekspreso dalyviais, sekite žinomus dizainerius ar įmones Twitter, Behance, Dribbble ir kt. Dauguma mūsų srities žmonių yra atviri ir bendraujantys, todėl tereikia žengti pirmąjį žingsnį.

Pabaigai

O pabaigai, norėtume priminti ir taip žinomą tiesą – niekas negimsta mokytas, o žinios neateina per vieną dieną, todėl pasiruoškite ilgam keliui ir nepamirškite paprastos formulės.

Dėmesio centras + Teorija + Praktika + Bendravimas

Linkime jums sėkmės ir striprybės jūsų kelyje. Tikimės, kad, perskaitę šį įrašą, žengėte bent mažytį pirmąjį žingsnį į naudotojų patyrimo dizainerio karjerą.

P.S. Lauksime jūsų pastabų ir komentarų. Dėkui.