#31 Penktadienio ekspreso su Mantu Kuginiu

Keletas žodžių apie save?

Mantas KuginisLaisvai samdomas dizaineris
Svetainė: Kuginis.lt
Behance: Mantasku
Dribbble: MantasKuginis
Facebook: Kuginis.lt

Šiuo metu dirbu kaip laisvai samdomas web dizaineris, kuriantis nestandartines įvaizdines svetaines, paremtas kūryba bei vizualiomis idėjomis, kurios sugeneruojamos, norint klientą ir jo privalumus išskirti iš bendros masės. Paskutiniuose darbuose, naudoju daug 3D, fotomanipuliacijų, produktų fotosesijų. Manau, kad nuotraukos ir iliustracijos yra svarbiausios dalys, komunikuojant rinkodaros informaciją apie klientą, todėl joms skiriu didžiausią dėmesį.
Neseniai startavau kaip multimedia meninkas, bet apie tai žemiau.

Kaip viskas prasidėjo?

Pradėjau nuo Kauno Kolegijos – ten baigiau Multimedia technologijų kursą. Išmokau dirbti su visomis Adobe Creative Suite programomis, HTML + CSS pagrindus, truputį filmavimo ir montavimo. Labai svarbią dalį žinių gavau pagal Erasmus programą išvykęs į Tietgen koledžą Danijoje. Ten išmokau programuoti Flash ActionScript3, bei online rinkodaros pagrindų, kas labai padeda kuriant.

Iš tikrųjų, Flash padarė didelę įtaką mano aistrai kurti svetaines. Tuo metu, apie 2006–2008 m., beveik visos svetainės, kuriose naudojama 3D, animacija, video, nestandartinės sąsajos ir šriftai, buvo sukurtos su Adobe Flash. Kiečiausios svetainės buvo dedamos į FWA (Favorite Website Awards) ir jos būdavo mind blowing.

Pabaigęs mokslus supratau, kad noriu kurti išsikirtines svetaines. Buvau gan stiprus ActionScript programuotojas ir gal ne toks stiprus dizaineris, tačiau svajojau dirbti didelėje reklamos agentūroje, kur įsivaizdavau, kad turėsiu galybę kūrybiškų projektų.

Karjerą pradėjau Kopenhagos agentūroje Co+. Agentūra buvo labai smagi, su visad atviru šaldytuvu alaus ir užkandžių,  savo virtuvės šefu, darbuotojų šunimis, kuriuos jie galėdavo atsivesti ir būti kartu su jais darbo metu, riedlenčių ar futbolo žaidynėmis toje pačioje salėje kur dirbdavome ir kitais smagiais privalumais, kurių daugelis turbūt pavydėtų. Bet vistiek norėjosi dirbti su uber svetainėmis, tačiau darbe dažniausiai dirbdavau su baneriais ar panašiais dalykais, tikrų kūrybinių reikalų buvo nedaug. Ir tada atėjo visiems gerai žinoma krizė… Grįžau į Vilnių, dar vienas bandymas dirbti agentūroje… Po ilgesnio laiko supratau, kad man labiausiai norisi kurti nestandartinį dizainą, o programavimas, tik būdas gauti dizaino užduočių, kurias kartu galiu ir suprogramuoti.

Tuo metu buvo ir didelis lūžis, kai Apple atsisakė Flash palaikymo iPhone ir visi kas galėjo pradėjo vengti jį naudoti. Pradėjau dirbti laisvai samdomu dizaineriu, atsisakiau programavimo, tačiau buvau supykęs ant Apple, kad sugriovė visą Flash platformą, kuri tuo metu buvo vienintelis būdas sukurti išties kūrybingus sprendimus. Lietuvoje taip pat buvo  tikrai gerų ir kūrybiškų svetainių, sukurtų Petpunk, Gauminos, Indigo kids, Dizaino krypties, amstudio ir visos jos sukosi ant flash. Tačiau mano pyktis ant Apple po truputį mažėjo, naršyklės pradėjo palaikyti custom šriftus atėjo ir HTML 5 su video ir canvas. Pagaliau klientui nebereikėjo sakyti: „Tai darom kietą svetainę ar darom tokią, kad rastų Google?“, tas labai džiugino.

Dabar jau vėl yra įrankių kurti įspūdingiems darbams, tik kol kas bėda yra ta, kad mažai dar turim gerų frontendo specialistų, kurie mokėtų ir norėtų su jais dirbti. Manau todėl beveik visos naujos svetainės, kurias matau pastaruoju metu atrodo pagamintos tarsi iš vieno fabriko, gal prie to dar labai prisideda šablonų pirkimo populiarumas. Nors senosios Lietuvos web agentūros nebedaro kūrybiškų darbų ir perėjo prie paprastesnių ar labiau apsimokančių. Kartu pastebimas tradicinių agentūrų, kurios daro labai stiprius print ir video darbus, interneto skyrių apginklavimas naujais talentais ir jų plėtimasis. Todėl manau ateinančiais metais po šiokio tokio kūrybinio nuosmukio atsiras tikrai įdomių web darbų.

Prie ko šiuo metu dirbi?

Turėjau labai seną susidomėjimą elektronika ir interaktyvioms instaliacijoms, multimedia menais. Kažkada tai atrodė super sudėtingi reikalai. Tačiau apsilankius Kauno Makerspace, sutikus žmonių, kurie elektroniką supranta gana puikiai, ir susipažinus su Arduino (mikrokontroleris, kuris leidžia, gan nesudėtingai prie kompiuterio prijungti įvairius sensorius ar elektronikos grandines ir yra populiarus tarp kūrėjų), pradėjau pats suprast kaip programuoti, prijungti sensorius, Bluetooth. Visą tai išsivystė į gana smagų pirmąjį projektą „Porno inkilas“. Tai irgi interaktyvumas tik jau fiziniame lygmenyje. Žmogus kaišo pirštą į inkilo skylutę, inkilas atitinkamai reaguoja – garsais parinktais iš porno filmu. Kai pasiekiamas aukščiausias taškas, inkilas įžiebia disko lempa sumontuota virš inkilo. Projektas sudalyvavo Centras ir Insanitus parodose, kur žmonės labai smagiai priėmė tokį interakcijų dizainą. Smagiausia dalis buvo stebėti žmonių reakcijas. Dar planuoju sudalyvauti Kaune geriausio darbo konkurse, kviečiu ateiti visus norinčius, išbandyti.

inkylas

Visai neseniai užbaigiau Zoomtv.lt (kompanija, užsiimanti renginių transliavimu internetu) svetainės dizainą. Išsiaiškinus kliento firmos privalumus kilo idėja sukurti tris home screenus, kurie juos kūrybingai vizualizuotų. Klientas nebijojo eksperimentuoti, norėjo, kad rezultatas gautųsi pusiau siurrealistinis, todėl buvo labai įdomu dirbti. Ir gavosi išskirtinis rezultatas.

Kokia yra brangiausiai išmokta pamoka?

Ką supratau per laiką, kad ir koks stiprus UI bebūtų, vistiek galingiausios vietos svetainėje būna nuotraukos ar iliustracijos. Čia kelios pamokos kurios man buvo svarbiausios, kuriant:

  1. Retušas. Kai supranti, kodėl nuotrauka ar iliustracija atrodo blogai, žinai ką pataisyti. Turbūt stipriausią kokybinį savo darbų šuolį atlikau pradėjęs gilintis į retušo ir postprodukcijos paslaptis. Pirmiausia atradau Postprodukcija.lt.  Kai pamatydavai kokia nuotrauka buvo pradžioje (tokią kurią vos ne kiekvienas galėtų padaryti) ir kokia po retušo, pagalvodavai, kad tai magija! Tada atsirado žiauriai kietas postprodukcijos mokymo portalas PHLEARN ir paaiškėjo kaip pačiam sukurti tokias įspūdingas foto. Supratau, kad kokybiška brangi studijinė foto nuo mėgėjiškos labai dažnai skiriasi tik retušo kiekiu. Žemiau keli Phlearn free video kurie man labiausiai įspūdį video pavyzdžiai. Pabandykite pažiūrėti ir Pro skyreli ten tikrai nebrangiai galima nusipirkti puikių kursų. Įdomiausi: Tips to Change Lighting in PhotoshopMake your Subject Stand Out In Photoshop With Curves Adjustment LayersDodging and Burning in Photoshop To Bring Light To LifeEnvironmental Portrait Of A Musician, Pt. 2What Is Steampunk? Secrets To Steampunk Style!How To Stylize A Portrait Using Layer Blending Modes In Photoshop.
  2. Studijinės fotografijos, apšvietimas, metodikos. Kai moki apšviesti, betkas, kad ir paprastas kubas gali būti gražus. Kuo labiau gilinausi į fotografiją ir 3D, tuo labiau supratau, kad sukurti įspūdingus vaizdus, reikia suprasti kaip juos apšviesti. Labai padeda kai supranti kokius metodus ir įrankius naudoja profesionalai, visą tai galima pritaikyti kuriant ir retušuojant savo vaizdus. Manau tai turėtų būti mokoma kiekvienoje dizaino akademijoje. Įdomiausi: Kelby Training – Advanced Lighting for Food PhotographyKarl Taylor – Advertising Photography.
  3. Perspektyva. Kai sugebi galvoje sudėlioti trimatį kuriamo logotipo ar idėjos eskizą, galimybės ir profesionalumo lygis prasiplečia. Nebuvau iš tų kuris piešia ranka. Bandžiau lankyti piešimo kursus, bet nuo jų aiškiau kaip piešti iš galvos nepasidarė.  Tačiau ką atradau dalinuosi su jumis. Juk dažnai būna, kad norisi kokį logotipą ar vaizdą eskizuoti, bet nėrą įgūdžių…  Ištikro tam nebūtina mokytis piešti akademijoje. Bent jau man viskas paaiškėjo,  kai perėjau perspektyvos kursą, tada net ir pačios smegenys pradėjo  3D eskizus  generuoti galvoje. Juos pasukti, perpjauti, pakeisti objekto vietą, deformuoti. Viena svarbiausių pamokų man buvo išmokti piešti 3D cilindrus, bet kokiu kampu. Įdomiausia – Gnomon workshop. Basic Perspective Form Drawing – The Techniques of Scott Robertson.
  4. Šėšėliavimas (angl. shading). Išmoksti atrasti šėšėlius ar įkomponuoti daiktą į nuotrauką, su iliustratorium ar photoshopu lengva sukurtus objektus apšviesti realistiškai tačiau iš galvos. Dažniausiai šėšėliavimo moko dailės akademijoje/mokykloje žiūrima į pavyzdį ir bandoma atkartoti jo formas. Tačiau man norėjosi žinoti taisykles kaip pačiam iš galvos apšviesti bet kokią formą bei surasti koks yra daikto šėšėlis ant žemės ar kito pavišiaus. Mano manymu įdomiausi How to Render Matte Surfaces serija.
  5. 3D programos. Galimybė sukurti, bet ką. Kai išmoksti dirbti su 3D, gali klientui pasiūlyti beveik, bet kokią idėją ir tam nereikia fotosesijų. Daugiausiai pastangų reikia kuriant žmonių veidus, drabužius, maistą. Šiuos dalykus dažniausiai fotografuoja, visą kitą galimą sukurti programos pagalba. Patarčiau pradėti nuo Maxon Cinema  4D, kuri labiausia panaši į Adobe kuriamas programas, lite versija netgi yra nemokamai parduodama kartu su After effects. Esu bandęs  Maya, 3DS max, Modo, Blender, Zbrsuh, SolidWorks. Jeigu reiktų dirbti su jomis turbūt vis dar nesiryžčiau daryti tiek daug 3D darbų, tačiau Cinema 4D tai 3D programa dizaineriams, tokiems, kaip aš ir tu. Su ja paprasta ir intuitivu. Greyscalegorilla turi labai geros medžiagos mokinimuisi ir super įrankius studijiniam apšvietimui išgauti per kelias sekundes. Ilgą laiką žmonės vengė 3D programų vien dėl greičio, kad jos labai lėtai renderina. Dabar renderinimo greičiai yra pakankamai greiti, tad 3D programomis galėtų naudotis daugelis. Ir manau 4 metų bėgyje, dizaino studentui bus taip pat svarbu mokėti dirbti su 3D, kaip dabar svarbu naudotis Photoshop.

Ką palinkėtum kolegoms?

Web dizainą sudaro ne vien stačiakampiai. Linkiu, kad svetainėse netrūktų ir įdomių vizualių idėjų.