#6 Penktadienio ekspreso su Martynu Strabeika

Keletas žodžių apie save?

MartynasEtronika, naudotojų patyrimo dizaino krypties vadovas
Linkedin: https://www.linkedin.com/pub/martynas-strabeika/7a/562/674
Twitter: @MartynasStrabei
E. paštas: martynas@str.lt

Prisistatyti visai nesunku – esu dizaineris. Kur kas sudėtingiau yra apibrėžti pirmą kartą sutiktam žmogui ir paaiškinti, kuo aš užsiimu ir kokia mano pagrindinė sritis ir kompetencijos. Bandymas paantrinti, kad specializuojuosi naudotojų patyrimo (angl. UX) dizaine, įvelia tik dar daugiau neapibrėžtumo, todėl šio klausimo nemėgstu, nes juočiuosi lyg turėčiau apsiginti prieš egzaminuotoją. Na, kur kas greičiau ir aiškiau prisistatyti sekasi nebent savo kolegoms ir bendraminčiams, pakanka sudėti tinkamai kelis raktinius žodžius, ir kompetencijos ar įgūdžiai bent jau kolegų tarpe būna aiškūs, tad pasistengsiu pavardinti pagrindinius, kuriuose jaučiuosi turintis ką pasakyti ar galintis panaudoti tam, kad galutinis naudotojas su šypsena žiūrėtų į ekraną ir bent jau špygos jame nepamatytų: user interface design and user experience design, web design, front end development, information architecture, branding and identity, design process management, service design approach in e-commerce, e-banking, e-services, crm and content management solutions. Atsiprašau už anglų kalbą, bet tam tikrų žodžių junginių lietuviškai kasdieniniame gyvenime nevartoju. Angliškai lengviau ir greičiau pasakyti, ypač kai darbo proceso metu tave aplink supa vien tik anglų kalba, todėl ir interviu metu nenorėčiau išsireikšti nenatūraliai, nebūdingai man pačiam.

Kaip viskas prasidėjo?

Viskas prasidėjo jau pakankamai seniai (ir tai nelabai džiugina, nes jaučiu, kad senstu). Gudžiais 1999 metais pirmą kartą išvydau knygą „Photoshop 5.5 for Web“, kuri mėtėsi brolio stalčiuje. Paėmus ją į rankas viskas apsivertė aukštyn kojom (taip ji mane įtraukė, nors būnant 12-os metų turbūt turėtų traukti visai kiti dalykai, nei aprašymas apie tai, kaip kurti tinklalapius su kažkokiu tai photoshop’u). Supratau jau tą dieną, kad noriu sukurti tinklalapį. Taigi, įsukau procesą, kuris tęsiasi ir iki šiol – vienas žodis būtų „internetas“, o kitas – „pažinimas“. Tą ir darau iki dabar.

Po ketverių metų, būnant 16-os, sekė pirmasis komercinis darbas, sukurti interneto tinklalapį. Dar po pusantrų metų įkūriau dizaino studiją „Ideaformus“. Joje praleidau nuostabius 7-erius metus, per kuriuos stipriai užaugau skonio lavinimo, dizaino ir jo proceso valdymo atžvilgiu.

Gana anksti pajutau, kad nesu tas dizaineris, kuris mėgsta kurti unikalius, gražius, meniškus tinklalapius. Nuo pat pirmųjų dienų natūraliai laikiausi tokių principų, kurie vėliau tik buvo patvirtinti esantys iš tiesų teisingi. Tai liečia naudotojo patogumą, paprastumą naudotis svetaine ar kokia nors online sistema. Dar 2005-aisiais mėgau kurti flatUI interfeisus, nors apie tai dar niekas nebuvo girdėjęs. Pamenu, kaip iš manęs juokdavosi klientai, jog pateikiu jiems dizaino eskizą, kuriuose net mygtukai nėra panašūs į mygtukus, o ant paprasto kvadrato užrašyti tekstą esą ir jie patys mokėtų. Nežinau, ar pavyzdys iš tiesų tinka tam, ką norėjau pabrėžti – suvokiau, kad geras dizainas, tai kai jo yra nedaug. Arba, kaip yra sakoma apie gerą meną – jis toks tuomet, kai nebėra ko iš jo atimti. Kai kievienas elementas, detalė, smulkmėna turi misiją ir prasmę.

Pabaigai – viską išmokau pats dėl vienos priežasties – noro. Padėjo ir tai, kad prie teorinių žinių įsisavinimo šalia turėjau ir praktinę.

Prie ko šiuo metu dirbi?

Bėgant metams atsirinkau tai, kas mane labiausiai traukia, todėl šiuo metu esu labai laimingas – dirbu prie didelių projektų, kuriuose labai didelę reikšmę turi naudotojų patyrimo dizainas. Esu atsakingas už tai, kad projektas būtų user-friendly, patogus ir paprastas naudotis, taip pat už sprendimus, kurie padėtų aiškiai (pvz. infografikos pagalba) sudėti iš pažiūros sudėtingas funkcijas ar gremėzdišką kiekį duomenų. Etronikoje propaguojamos naujos idėjos ir daug eksperimentuojame su tuo, kaip atrasti (ir padaryti geriau) būdus atlikti tam tikrus veiksmus naudotojams, todėl aktyviai dalyvaujame inovacijų parodose. Esame pirmieji pasaulyje, pritaikę e. bankininkystę, kuri valdoma tik judesių ir balso pagalba (Microsoft Kinect pagrindu), taip pat jau keleri metai, kaip pristatome naujas e. bankininkystės produkto versijas, kuriuose didžiulė dalis yra skirta UX’o gerinimui, kad naudotojai viską atliktų greičiau, patogiau, paprasčiau.

Banktron

Prieš kelis mėnesius laimėjome „Finovate Best of Show“ apdovanojimą už mūsų daugiakanalės partnerystės platformą, kurioje integravome bankines paslaugas kartu su partnerių (parduotuvių, telekomunikacijų bendrovių ir pan.) pasiūlymais. Užduotis buvo ne iš lengvųjų, tačiau rezultatas iš ties nudžiugino – galutinis naudotojas gauna mobiliąją programėlę, kuri yra ne tik tais e. bankininkystės sistema, tačiau kartu su partnerių pasiūlymais, lojalumo kortelėmis, akcijomis ir pan. Visa tai keliauja į kur kas sudėtingesnę posisteme, kurioje tiek bankas, tiek partneriai gali dalintis tarpusavyje duomenimis ir pasinaudojus sudėtingus algoritmus, patogiai ir paprastai pažinti klientą. Daugiau apie naujausią mūsų produktą galite paskaityti mūsų svetainėje.

mobile

Žinoma, be naujų produktų vystymo, yra ir kasdieniai darbai. Šiuo metu, kartu su savo komanda, dirbame prie kelių e. bankininkystės projektų ir mobiliosios bankininkystės programėlės. Galiu išduoti tai, kad vienas iš jų yra skirtas Lietuvos naudotojams, tad greitu metu jie galės džiaugtis nauja ir šviežia sistema, patogiai ja naudotis ir sudėtingus duomenis surasti (ir suprasti) lengviau.

desktop

Kokia yra brangiausiai išmokta pamoka?

Pagrindine naudingiausia pamoka, kurią išmokau – imantis didesnių projektų, būtinai reikia turėti detalų planą ir paskirstyti jį į tam tikrus žingsnius. Manau nesvarbu, kokiu būdu (vienas, su keliais freelanceriais ar su visu savo skyriu korporacinėje įmonėje) atliksite užduotį ar kursite produktą / sprendimą. Svarbiausia yra disciplina, ko dažnai (ypač kūrybinėse srityse) trūksta šios specialybės atstovams. UX savyje neša labai svarbią misiją ir yra kritinis elementas produkto sėkmei, todėl kiekvienas priimtas sprendimas, deadlainas ir t.t. tiesiogiai veiks produktą. UX tai visų pirma atsakomybė prieš galutinį naudotoją, ir geriau jau jį atlikti teisingai. Jeigu nebus detalaus plano, disciplinos ir aiškių kokybės kriterijų, vargu, ar pavyks deliverinti projektą, kuriuo paprastai ir patogiai naudosis šimtai tūkstančių naudotojų.

Ką palinkėtum kolegoms?

Kolegoms linkiu kantrybės ir užsispyrimo, kitaip sakant – mokėjimo apginti galutinį naudotoją. Šioje srityje labai daug abejonių, rizikų, nežinomų ir dar neišvaikščiotų kelių ir baimių, todėl kiekvieną idėją, detalę, smulkmeną reikia mokėti ne tik sukurti. Svarbiausia yra ją ap(si)ginti. Kad ir kaip būtų sunku, jeigu buvote teisūs – dienos pabaigoje žmonės jums padėkos. Na, o jeigu ne, tuomet… :)