#ekspreso – 2 metai

e2

Jo! Nuo pirmojo #ekspreso interviu prabėgo 2 metai.

Per šį laiką puikiai praleidome laiką, susipažinome ir pabendravome su virš 70 neeilinių žmonių ir tikrų savo srities profesionalų, „išgirdome“ (kad ir virtualiai) tūkstančius minčių.

Norime padėkoti visiems skaitytojams, kurie buvo kartu su mumis visą šį laiką ir dažną penktadienio ryto sutikdavo su #ekspreso dalyvių mintimis.

Nesinori, kad šios mintys ir jas išsakę žmones būtų pamiršti, tad kviečiame dar kartą prisiminti geriausias citatas ir brangiausias pamokas.

P.S. Atsargiai daug raidžių. Turbūt kitą kartą kai norėsime prisiminti dalyvių mintis, reikės išleistis knygą, o tai negali nedžiuginti.

Dizainas prieš dizainą

Dizainas nėra grafikos, architektūros ar dailės įgūdžiai. Tai – mąstysenos tipas, kurį galima pritaikyti bet kokioje profesijoje. – Vytautas Gudaitis

Vizualinis dizainas sudaro tik mažytę dalelę visos naudotojo patirties. – Saulius Kirklys

Sąveikos dizainerio užduotis – išgryninti detales iki tokio lygio, kad pats veiksmas taptų nepastebimas. – Karolis Kosas

Kartais nereikia persistengti ieškant genialaus sprendimo ar „išradinėti dviratį“. – Giedrius Butkus

Koks stiprus UI bebūtų, vistiek galingiausios vietos svetainėje būna nuotraukos ar iliustracijos. – Mantas Kuginis

Klientas + dizaineris

Neretai klientas negali lengvai išreikšti savo mintis žodžiais, tad dažnai tenka svarstyti – ką užsakovas norėjo tuo pasakyti. Savo poreikius ar pastabas jie išsako taip, kaip tą supranta ir čia yra dizainerio pareiga tuos dalykus „dekoduoti“ bei paversti materija. – Julija Timčenko

Jei klientas neturi pasiekęs tam tikro brandos lygio, vargu ar pavyks sėkmingai įdiegti technologines inovacijas. Nebent formaliai. Viskas priklauso nuo žmonių, kurie valdys tas technologijas. – Tautvydas Strazdas

Yra situacijų, kada geriau „atleisti“ klientą, nei sutikti dirbti. – Domas Markevičius

Tie klientai kurie prašo „mažo darbelio“ už „mažai pinigų“ bus tie, dėl kurių nemiegosi naktimis, skambins daug kartų per dieną, ir vargsi norėdamas jų atsikratyti. – Donatas Vainilaitis

Jeigu bent dalele savęs abejojate, greičiausiai tai yra neveltui ir derėtų priimti atitinkamą sprendimą. – Drąsius Mikašis

Reikia (išmokti) sakyti „Ne“. Tai yra labai svarbus ginklas šiame pasaulyje, pilname žmonių su pilnai nesuplanuotais projektais, neišbaigtų minčių ir be abejo aukštesniais reikalavimais, negu biudžetas iš tikro leidžia. – Kasparas Siudika

Darbų pristatymas

Visuomet būk pasiruošęs – atlik namų darbus, net jei niekas to iš tavęs nereikalauja. – Vytautas Alechnavičius.

Norint būti sėkmingu dizaineriu reikia mokėti pristatyti ir apginti savo sprendimus, turėti gerus komunikacijos įgūdžius sprendžiant problemas ir sugebėti įkvėpti kitus kurti nuostabų produktą. Jeigu niekas netikės tavo sukurtu dizainu, tai jis gali ir neišvysti dienos šviesos. – Saulius Kirklys

Naujo dizaino negalima tiesiog išsiųst klientui, jį būtina pristatyti gyvai visiem sprendimų priėmėjams. Taip gal susigaišta nemažai laiko važinėjimui ir susitikimams (ypač kai klientas kitam mieste). Bet, kai šitą pamoką išmokau, 90% nesusipratimų ir frustracijų dingo. – Algimantas Jočys

Norint kuo geriau pristatyti savo darbą, visų pirma, nuosekliai papasakokite apie kūrybinį procesą, o tuomet parodykite vizualinį rezultatą. – German Kopytkov

Kritika

Problema šiais laikais yra tokia, kad jei žmogus turi nuomonę, tam žmogui atrodo, kad jo nuomonė yra svarbi. – Alius Kveinys

Niekada nereikia emociškai reaguoti į kritiką ir jos priskirti asmeniškai sau. Į tai žiūrėti siūlau kaip į patirtį, kurį tik padės eiti į prieki profesionalumo link. – Lukas Raščiauskas

Saugūs atsakymai nepadeda kurti. Klausyti komplimentų malonu, bet tik konstruktyvi kritika išjudina. – Inga Paltanavičiūtė

Labiausiai vertinu tai, kad išmokau būti atviras sau. Pradžioje kritiką sau sunkiai priimdavau, dabar stengiuosi išaanalizuoti, ir jeigu ji pagrįsta – darau išvadas ir priimu sprendimus, kad klaidos nepasikartotų. – Artūras Valenta

Dažniausiai, sulaukus neigiamos pastabos, mes visi susierziname, bet reikia emocijas nustumti į antrą planą ir pradėti ieškoti sprendimo: labiau pasigilinti į reikalavimus, pasidaryti keletą tyrimų su naudotojais ir t.t. Laikas, skirtas emocijoms, yra neapmokamas. – Minimorning

Grožis – subjektyvi sąvoka. Nėra „gražu“ ar „negražu“, yra tik „veikia“ ar ne. Sakydamas „veikia“, turiu omeny ar projektas/produktas tenkina verslo ir naudototojų poreikius. – Modestas Kurauskas

Ne visos nuomonės yra vienodai vertingos. Kai širdies gilumoje tiki tuo, ką darai, ir stengiesi daryti tai kaip įmanoma geriau, tuo jausmu ir reikia pasitikėti.  – Julija Siutilienė

Būtina išmokti nuo jo (red. produkto) atsiribot, antraip aptemsta šaltas protas, konstruktyvi kritika interpretuojama kaip asmeninis puolimas arba dar blogiau – tampa apskritai nebegirdima. – Mykolas Puodžiūnas

Draugai

Draugus ir darbus maišyti atsakingai, atrodo kas gali būti geriau? Bet iš tiesų reikia nemažai brandos darbam ir draugystėm suderinti. – Justina Valužyte

Jei apsiimi daryti projektą draugams/pažįstamiems laisvu nuo darbo metu, turi imtis tik tokio, kuris pačiam yra įdomus. – Ramunė Milašiūtė

Pinigai

Visada turėk kontraktą su parašu, net kai dirbi su draugeliais ir pažįstamais. – Karolis Masilionis

Negalima parsiduoti už Ačiū. Kūryba yra sunkus darbas, kurio užsiimti gali tikrai ne kiekvienas. – Matas Zaloga

Planavimas

Dienotvarkė yra visos tavo veiklos stuburas. Jei ji suplanuota gerai, užduotys išdėstytos pagal svarbą ir turi savo vietą, tuomet pilnai išnaudosi kitų savo gabumų potencialą. – Adomas Aleno

Praktika rodo, kad dažna problema atrodys neišsprendžiama tol, kol neturėsi gero plano ir neskirsi deramo laiko. Kai pradedi nuo sprendimo, o ne nuo problemos formuluotės, susikuri riziką spręsti ne tą problemą, ne nuo to galo arba paaiškėja, kad tai ne problema – tiesiog „klientų niekada to neklausdavom..“ – Karolis Kailiūnas

Imantis didesnių projektų, būtinai reikia turėti detalų planą ir paskirstyti jį į tam tikrus žingsnius. [..] Svarbiausia yra disciplina, ko dažnai (ypač kūrybinėse srityse) trūksta šios specialybės atstovams. – Martynas Strabeika

Nekąsk daugiau, nei gali apžioti. Neapsiimk daryti daugiau, negu gali ir dar su neįtikėtinais deadline’ais. Nes tokiu atveju kenčia viskas – darbai, klientai, miegas, reputacija ir, žinoma, tavo nervai. – Lukas Juodikis

Kuriant, piešiant niekada nesiversti per galvą ir neskubėti. Jei man kas nepabaksnoja alkūne, mintyse sau pasakau take your time ir dar pakartoju. – Deividas Graužinis

Pirmiausią darbus reikėtų išskaidyti į etapus ir nebijoti kuo greičiau paleisti, kad ir ne 100 proc. veikianti produktą ir testuoti su realiais naudotojais, iš kurių gausi grįžtamąjį ryšį, o iš analitinių įrankių duomenų ir A/B testų pagalba galėsi matyti kas veikia, o ką reikėtų taisyti arba išvis atsisakyti. – Paulius Papreckis

Kontekstas

Kontekstui reikia skirti tiek pat dėmesio ir resursų kiek ir detalėms. Ir detalėms reikia skirti tiek pat dėmesio ir resursų kiek ir kontekstui. – Audrius Linkus

Kuriant interakcijas svarbu įvertinti kontekstą bei tai, kas jau žinoma apie naudotoją. – Karolis Kosas

Fokusas į žmogų

Kad ir kaip tavo idėja atrodytų šauni – ji šauni tik tau. Nepamatavęs nesužinosi. – Petras Baukys

Svarbu nedaryti jokių prielaidų kuriant produktą. – Giedrius Karaliūnas

Dizainą kuriame ne sau, tad visuomet visuomet išklausyti, įsigilinti ir testuoti su tiksline grupe. –  Miglė Padegimaitė

Būtina visada pagrįsti savo faktus bei nuomonę ir kurti produktą tiems, kas jį naudos tiesiogiai. – Sandra Mileikytė

Kiek laiko būtume sutaupę ankstyvame startuolyje, jei būtume sistemingai įsiklausę į potencialių klientų poreikius ir įsigilinę kokią problemą jiems sprendžiame. – Tautvydas Gylys

Suvokimas, jog dažnam naudotojui kur kas svarbiau funkcionalumas nei dizainas. Kartais, kad ir kaip dėl to verktų mano dizainerio širdis, reikia suvokti, jog mes, dizaineriai, turime tarnauti naudotojui. – Erikas Mališauskas

Negalima pamesti fokuso į žmogų. Pirmiausiai, mes turime prisiminti, kad mes sprendžiame žmogaus problemas, todėl kiekvieną kartą prieš atlikdami kažkokį veiksmą, paklauskite patys savęs: „Ar šis veiksmas padės spręsti žmogaus problemą?“. – Igor Gubaidulin

Kad darbai netaptų paprastu facelift’u, reikia kaskart atrasti dar niekam nežinomas problemas (ypač kai niekas nesiskundžia) ir jas išspręsti, pasiūlyti kažką naujo, naudingo. – Darius Chmieliauskas

Kiekvienas [..] elektroninis produktas turi [..] sėkmingo naudotojų pritraukimo ir auginimo modelį. Dažnai tai būna labai nedidelė viso produkto dalis, tačiau būtent ji tampa „magnetu“ naujiems naudotojams, sukuria didžiausią vertę ir užtikrina, kad produktas bus naudojamas. Produkto kūrimo metu būna sunku nuspėti kas tas „magnetas“. O neteisingai nuspėjus, naudotojo sąsaja optimizuojama ne tokiems veiksmams, kokie geriausiai skatintų to modelio veikimą. Rezultatas gali būti pagal visas patogumo taisykles sukurta naudotojo sąsaja, tačiau niekam nereikalinga ir nenaudojama. – Ramunė Norkutė

Kai imi svarstyti apie problemos X sprendimą, nes ėmė plaukti naudotojų nusiskundimai, tu jau ženkliai vėluoji – nemažai naudotojų jau ištrynė tavo programėlę. Jei dėl kažkokių priežasčių negali testuoti sprendimų su naudotojais prieš paleisdamas „atnaujinimus“ į telefonus, tai bent jau gerai pasvarstyk, kokių problemų jie gali sukelti ir kaip to išvengti. – Modesta Naciutė

Kiekvieną minutę mes atliekam kažkokį veiksmą, naudojamės kitų žmonių (dizainerių, inžinierių, reklamos specialistų, analitikų ir t.t.) sukurtais produktais. Daugelis jų turi vienokių ar kitokių trūkumų. Todėl aš ir stebiu aplinką ir keliu egzistencinius klausimus. Tiksliau vieną klausimą – KODĖL? Ir tada iškyla dar baisesnis klausimas – ar tai, jog žmonės kuria tokius daiktus ir kodėl juos perka sukūrė mus, UX‘erius? – Paulius Neverdauskas

Darbas komandoje

Komunikacija, dalinimasis mintimis ir geras santykis su žmonėmis yra pagrindas sėkmingam darbui ir džiugiam gyvenimui. – Vaidotas Pocius

Dirbant su skirtingų sričių specialistais ir skirtingų tautų atstovais, visada yra rizika, kad žmonės, kalbėdami lyg ir ta pačia kalba, lieka nesuprasti arba nesupratę. Galutinis tikslas – patogus ir naudingas produktas – būna suvokiamas labai skirtingai. Todėl produkto dizainerio pagrindinė užduotis – klausyti, užduoti teisingus klausimus teisingu metu bei visą tai transformuoti į lengvai suvokiamą produkto viziją. – Jekaterina Romanovskaja

Be iteracijų ir komandinio darbo geras produktas beveik neįmanomas. Kartais tam, kad atrastum tą tikrai gerą sprendimą, tenka nusipiešti ne vieną ir ne dešimt skirtingų variantų, padiskutuoti su produkto vadovu, pakeisti techninius reikalavimus ir išmesti/pridėti kurią nors funkciją. Svarbu neprisirišti prie savo dizainų ir nesuasmeninti sprendimų. – Aistė Rimgailė

Sakydamas „komanda“ turiu omenyje ne tik kitus kolegas dizainerius, projektų vadovus, programuotojus bet ir verslą, produkto vadovus, testuotojus bei naudotojus. Ignoruojant bent vieną iš jų, vėliau tenka susidurti su įvairiais sunkumais ne tik kūrimo, programavimo, bet ir testavimo metu. – Tadas Blantaitis

Dizaineris vs programuotojai

Jeigu prieš produkciją bent dalis dizainerių aptartų sprendimus su programuotojais tikiu, kad šiandieną būtų išspręsta kur kas daugiau tikrų problemų. –  Vytautas Butkus

Nors jei ir esi totalus dizaineris, kuris dirba su dizainu 24/7 ir neišjungi fotošopo visą dieną, tai nereiškia, kad gali nesimokyti programavimo ar bent jau susipažinti, kas tai yra per dalykas. [..] Didžiausia klaida dizaineriui – visiškai pamiršti, kad kažkam dar reikės suprogramuoti produktą ir padaryti jį funkcionalu. – Deimantas Brandišauskas

Mados ir tendencijos

Socialinės egoistinės motyvacijos, Dribbble sindromas, vizualinės estetikos kultas, paralaksas ir didelės fotografijos – visa tai dažną jauną dizainerį užklumpa ir įtraukia į liūną, kuriame veši forma, bet nelieka vietos funkcijai, nelieka konteksto ir nelieka pasvertų sprendimų. – Dominykas Rimša

Pastaraisiais metais „naudotojų patyrimas“ (dvi stebuklingos raidės „UX“) tapo sąvotišku burtažodžiu nuo visų įmanomų problemų, o ištobulėjusios technologijos leidžia padaryti anksčiau neįmanomus dalykus. Dėl šios priežasties dažnai kyla pagūndą pasiduoti madoms ir „užsižaisti“ su naujais naudotojų patyrimo įrankiais ar technologijomis (pvz., padaryti gražesnę animaciją, naudoti vektorinę grafiką, pritaikyti vaizdus Retina monitoriams ir panašiai), tačiau už visos šios magijos yra galiausiai pametamas atskaitos taškas — žmogus. – Igor Gubaidulin

Reikia ne gražių paveiksliukų, o funkcionalumo, aiškumo – „geriausias dizainas, kai kuo mažiau dizaino“. – Erika Kazlauskienė

Skirtumai tarp šalių

Didžiausias iššūkis čia tampa perprasti kitos kultūros naudotojus ir jų patyrimus. Kartais tenka priimti sprendimų, kurių kitame projekte nepasitaikytų. –  Justinas Bagdonas

Yra šalių, kuriose lygybė „švariau, paprasčiau, lengviau = geriau“ negalioja. – Modesta Naciutė

Karjera

Nėra shortcut’o norint per vieną dieną tapti profesionalu. – Matas Zaloga

Dažnai pasitaiko, kad susikurę jaukią ir patogią aplinką, mes net nepastebime, kad pradedam lėčiau ir vangiau tobulėti nei galėtume. – Dovydas Vyštartas

Nesvarbu kokioje kompanijoje dirbi, visada atsiras metas, kai ji tau nesugebės iškelt norimų iššūkių ir tai yra signalas arba judint kompaniją, arba ją palikti ir ieškoti kitos. – Mantas Sutkus

Svarbu būti sąžiningu pačiam su savimi ir kartais tiesiog imti ir pradėti daryti tai ko ištikrųjų trokšti. – Lukas Lukoševičius

Freelance

Kur kas įdomiau ir prasmingiau yra siekti savo tikslų už daug mažesnį finansinį atlygį, prestižą ar socialinį įvertinimą, negu dirbti kažkam ir galvoje turėti daugybę „jeigu“, kamuojančių kiekvieną dieną. –  Tomas Laurinavičius

Man asmeniškai buvo sunkiausia suprasti, kad viskas ką darau priklauso tik nuo manęs. – Marius Astrauskas

Asmeninis tobulėjimas

Kartais tenka lipti per save, tačiau dabar jau žinau, kad tai veikia. Tikrai įmanoma pasiekti labai daug, jeigu tik išmeti save iš komforto zonos. – Karolis Malcevičius

Viena blogiausių situacijų – manyti, kad tu padarei viską, ką galėjai, gali daugiau savęs nespausti ir nesiekti tolesnio tikslo. – Jonė Mažulytė Kisielienė

Reikia atrasti kas tave labiausiai kabina, išsikelti galutinį tikslą, kurį norėtum pasiekti ir gilintis būtent į tas priemones, kurių reikia tam galutiniam tikslui pasiekti. – Paulius Papreckis

Visi pakilimai, pikiravimai ir tėškimaisi į žemę mus apdovanoja naudinga patirtimi ir pamokomis. – Povilas Pečkaitis

Būk kuklus. Nenustok skaityti ir būti plačių pažiurų. Turėk mentorių. – Vytautas Alechnavičius

Nuo pat pirmos dienos svarbu suvokti ką vertini savo darbe ir be ko karjeroje negalėsi augti. Šito punkto neįmanoma suvokti pačioje pradžioje, bet jeigu to nesuvokti laiku, galima įstrigti dirbant darbą, kuris neturi realios ilgalaikės vertės. – Dmitry Berlinsky

Geriau dirbti mažiau bet kokybiškai ir efektyviai. Ir svarbiausia – su projektais ir žmonėmis kuriuos mėgsti, kurie su kiekviena diena veda į priekį, verčia pasitempti, tobulėti. – Donatas Vainilaitis

Nuolatinis klausimų kėlimas ir savikritiškumas. Sprendimų ir idėjų kvestionavimas man atrodo natūrali, įgimta savybė, būtina mano darbe. – Darius Chmieliauskas

Svarbu vertinti ir didžiuotis savo darbais, tik ne per daug, nes reikia visada palikti vietos tobulėjimui. – Jolanta Cariova

Dėl nepasitikėjimo savimi, laukimo, kad viskas savaime ateis, praradau naudingo laiko. – Justinas Bagdonas

Jei įjungi sveiką protą, kažkaip nusišviečia, kurias taisykles galima laužyti ir rizikuoti, o kurias reikia priimti tokias kokios yra. Tiek dizaino principuose, tiek gyvenime. – Justė Valužytė

Viskas, kas vyksta – į gera! Dažniausiai šis užmaršumas tampa stipriu impulsu veikti. – Dovilė Gaižauskienė

Dizaineris – žmogus

Išmokau – būti geru žmogumi. – Mindaugas Stankaitis

Atsakingumas ir žmogiškumas, manau, yra labai svarbios savybės tiek dizaineriams, tiek visiems kitiems. Tai padeda atsirasti kokybiškai darbinei aplinkai ir sukurti gerus dalykus. – Edmundas Stundžius

Įkvėpimas

Įkvėpimo ieškoti vien tik savo sferoje – žalinga. – Agnė Petrauskaitė

Visai nebūtina savęs riboti viena siaura sritimi. Labai įdomu yra stebėti, kas vyksta aplinkui ir būti atviram naujoms galimybėms. – Eglė Každailytė

Informacijos kiekis XXI-ajame amžiuje vargina, bet dar niekada nebuvo taip lengva pasinaudoti kitų žmonių sukauptų ir laisvai dalinamų žinių bagažais. – Evaldas Kalinauskas

Bandymas atrasti naujus dalykus, tai drąsa daryti tai, kas nauja, tai, kas nepatogu. – Mindaugas Stankaitis

Geriausi sprendimai dažnai aplanko netikėtai. Siūlau užsirašyti pro šalį bėgančias idėjas.  – Deividas Graužinis

Sveikata

Galima dirbti ir be streso. – Karolis Masilionis

Sėdėjimas žaloja. Aplankiau daugybę kineziterapeutų ieškodamas sidabrinės kulkos, bet kol nepradėjau tinkamai sportuoti, kentėjau nugaros skausmą. – Karolis Masilionis

Viskas kas netelpa auksčiau

Nebūtinai geriau yra geriau. – Jonas Lekevičius

Mes įmonėse švaistom resursus ir kaip savo gyvenimuose švaistom laiką. – Viktorija Trubačiūtė

Kaizen Ganbaru. – Robertas Jucaitis

Dažniau naudoti „SAVE“ funkciją darbo metu. – Vidas Bučinskas

37 000 litų. – Paulius Neverdauskas