Netalpinkite laukų antraščių lauko viduje (nebent jūs – Luke W)

Caroline Jarrett straipsnio „Don’t Put Labels Inside Text Boxes (Unless You’re Luke W)“, paskelbto UXmatters svetainėje, vertimas. Ačiū Caroline už leidimą straipsnį išversti į lietuvių kalbą ir publikuoti mūsų svetainėje.

banner_good-questions

Nesenai sužinojau, kad vienas iš mano straipsnių – „Don’t Put Hints Inside Text Boxes in Web Forms“ – pateko tarp UXmatters visų laikų 25 geriausiųjų. Tai buvo neįprastas man straipsnis, nes be išvedžiojimų ar užuolankų antraštėje parašiau teiginį. Nebandžiau švelninti tono, tiesiog parašiau. Straipsnis sukėlė daug diskusijų, tačiau tai nepakeitė mano nuomonės.

Taigi, noriu padaryti tai dar kartą, todėl drįstu teigti: „Netalpinkite laukų antraščių lauko viduje.“. Ką aš iš tikrųjų norėjau pasakyti: „Netalpinkite laukų antraščių lauko viduje, nebent jūs – Luke Wroblewski.“ (red. Luke Wroblewski arba LukeW – garsus dizaineris ir knygų autorius. Plačiau – lukew.com).

O dabar, pabandysiu paaiškinti plačiau.

Kodėl gi kai kuriose formose galima pamatyti antraštes laukų viduje?

Jei kuriate dizainą, skirtą ankštam mobiliojo įrenginio ekranui, erdvė yra prioritetas. Palikti tuščius laukus, nes žmonės turės juos užpildyti – atrodo kaip per didelė prabanga. Kodėl gi, neperkėlus įvedimo laukų antraštes (angl. labels) į tų lauko vidų, kitaip tariant, nepadidinus erdvės?

Lauko antraštės yra papildomas dizaino elementas puslapyje. Jos gali būti skirtingo dydžio ir atrodyti nevisada gerai. Tad perkėlus lauko antraštes iš joms skirtos vietos į lauko vidų, forma akimirksniu taps ne tokia tvarkinga.

Kas gi blogai su lauko antraštėmis lauko viduje?

Taigi, kas blogai, jei lauko antraštės bus patalpintos į lauko vidų?

Aš – pamišus dėl formų: naršydama internete aš visada atkreipiu į jas dėmesį – noriu jas užpildyti ir išsaugoti ekranvaizdį (angl. screenshot) į savo kolekciją. Žinau, elgiuosi keistai.

Kas yra normalus elgesys? Žmonės susiduria su formomis kai jiems reikia kažką padaryti (jie tikrai nenori tiesiog jų pildyti). Jie turi tikslą. Ir jų dažnas tiklas – užmegzti ryšį su įmone. Asmeninio ir įmonės tikslų kombinacija sukuria ryšį, o sąveika su forma – dialogą, kuris yra ryšio kontekste. Ir šis dialogas būna panašus į štai tokį vidinį pokalbį:

– Gerai, reikia užpildyti formą.
– Kurie laukai turėtų būti užpildyti?
– Ką turėčiau įvesti į šiuos laukus?

Kai žmonės nori pasiekti savo tikslą, jie koncentruojasi ne į formą, kurią organizacija reikalauja užpildyti. Jie siekia savo tikslo.

Erdvė lauko viduje yra skirta naudotojui

Erdvė lauko viduje yra skirta naudotojui; erdvė aplink lauką – kad organizacija paaiškintų kas turėtų būti lauko viduje. Tai yra tai, ko Google išmokinti, mes tikimės naršydami internete.

 

1999 m. Google pradėjo mus mokyti, kad turime ieškoti lauką, į kurį galėsime rašyti

1999 m. Google mums parodė, jog norėdami atlikti paiešką, turime ieškoti lauko į kurį vesime tekstą

Užuominos lauko viduje yra panašios į numatytuosius atsakymus

Žmonės dažnai painioja užuominą lauko viduje (angl. hint) su numatytuoju (angl. default) atsakymu (žr. paveiksliuką žemiau). Šis tekstas būtinai atsiranda jų dialogo pusėje. Netikite? Užmeskite akį į veiksmų istoriją.

Be to, esu tikra, kad jei formos implementacija ne visada sėkmingai pašalins lauko viduje esantį užuominos tekstą, milžiniškas kiekis iš formos ateinančių užklausų turės savyje užuominos tekstą.

Net, jei pasirinkta implementacija veiks be klaidų, garantuoju, kad nemažas kiekis iš formos ateinančių užklausų turės savyje tuščių reikšmių, nes žmonės manys, kad jų nereikia pildyti.

Užuomina lauko viduje

Užuomina lauko viduje

Antraštės lauko viduje sujaukia dialogo eigą

Klausimas: Kas atsitiks dialogui, jei į lauko vidų vietoje užuominos patalpinsite lauko antraštę?
Atsakymas: Dialogo eiga bus sujaukta. Tai primena senuosius laikus kai kalbant telefonu su kitu miestu, sugedus eilės paskirstymo mechanizmui ir atsiradus užlaikymui, abi pusės pradėdavo kalbėti tuo pačiu metu. Panaši situacija pasikartoja ir kai kalbantis mobiliuoju telefonu trumpam nutrūksta ryšys. Kai dialogo eiga yra sujaukiama, dialogas tampa fragmentišku ir kebliu. Tą patį antraščių talpinimas į laukų vidų padaro ir dialogui su forma: organizacija kalba ten, kur kalbėti priklausytų naudotojui. Labai painu.

Žmonės gali rasti būdų kaip išgyventi sujauktą dialogą

Žinoma, žmonės yra įpratę išgyventi keistus susidūrimus.

Išlikimo strategija Nr. 1: lauko antraščių ignoravimas

Jei pateikiate formą, kuri bus ypač dažnai naudojama arba kuri turi panašų veikimą į jau gerai pažįstamą – pavyzdžiui naudotojo vardo ir slaptažodžio įvedimo formą – naudotojai laikui bėgant išmoks, ką reikia įvesti ir ignoruos laukų antraštes. Panašiu principu žmonės išmoko nepastebėti trikdančius ir blaškančius dalykus internete, pvz. įkyrią reklamą.

Berašydama pagalvojau: „Privalau pateikti antraštės ignoravimo pavyzdį. Ilgai nedelsdama atsidariau savo naršyklę ir pasinėriau į tinkamo pavyzdžio medžioklę. Žvilgsnis sustojo Twitter.com svetainėje kurioje, savo nuostabai, atradau lauko „Compose new Tweet“ viduje esančią antraštę. Šią antraštę išmokau ignoruoti, todėl dabar ją pamačiau tik todėl, kad turėjau kitokį tikslą.

Antraštė lauko „Compose new Tweet“ viduje Twitter.com svetainėje

Antraštė lauko „Compose new Tweet“ viduje Twitter.com svetainėje

Išlikimo strategija Nr. 2: apdairus pildymas

Kita išlikimo strategija naudotojams, susidūrus su forma, tapti atsargesniais. Panašiai kaip trūkinėjant mobiliajam ryšiui, žmonės priversti stabtelėti kalbėję, kantriai palaukti ir mandagiai pasiūlyti pašnekovui pratęsti pokalbį, nedarant prielaidos, kad viskas bus suprasta iš atsiradusios pauzės.

Susidūrę su forma, kurioje antraštės yra lauko viduje, naudotojai tampa atsargesni. Jiems reikia daugiau laiko apsižvalgyti ir perskaityti antraštes. Prieš spaudžiant  jie pagalvoja, viską dar kartą apmąsto. Toks atsargumas yra problema, nes jis blaško. Jis sukelia papildomą kognityvinį apkrovimą (angl. cognitive load), todėl, užuot galvodami kaip atsakyti į pateiktus klausimus, naudojate savo brangius smegenų resursus bandydami susivokti sąveikoje.

Išlikimo strategija Nr. 3: prasibrovimas

Dar vieną išlikimo strategija – tiesiog prasibrauti. Pavyzdžiui, naudotojas kaip koks svirplys įšoka į formą, greitai viską sumaigo, ir laukia atsinaujinusių antraščių, tikėdamasis, kad bus aiškiau.

Laura Kalbag straipsnyje „Labels in Input Fields Aren’t Such a Good Idea.“ aprašo keletą linksmų prasibrovimo strategijos pavyzdžių.

Išlikimo strategija Nr. 4: pasidavimas

Ir paskutinė strategija – pasiduoti. Ar turiu įrodymų, kad konversija blogėja dėl antraščių laukų viduje? Deja, ne. Džiaugiuosi galėdama pasakyti, kad visi mano klientai sutinka, jog antraštės lauko viduje yra beprotiška idėja; jie nenori trikdyti savo naudotojų tik dėl mano užsidegimo pasidaryti A/B testavimą. Delsiau rašyti, nes norėjau įrodymų, tačiau su laiku supratau, kad paskelbdama be jų, paskatinsiu žmones, kurie turi informacijos, pasidalinti savo įžvalgomis. Tad jei esate tai išbandę, prašau, pakomentuokite.

Panašiausią pavyzdį pavyko rasti svetainėje „Which Test Won“. Jie lygino paieškos įvesties lauko antraštę  „Ieškoti“ (angl. Search) lauko viduje ir antraštę, kuri buvo už lauko ribų. Atsižvelgdami į straipsnio temą, galite nesunkiai atspėti rezultatą. Tačiau siūlau pasitikrinti patiems puslapyje „Search Box A/B Test – Which Increased Revenue Per Visitor?“ (red. nemokamai rezultatų nerodo, bet jie tikrai tokie kaip numanėte).

Kodėl, vis dėlto, Luke W gali?

Savo praktikoje dažniausiai susidurdavau su sudėtingų formų ir ilgų apklausų projektavimu ir testavimu. Neturėjau daug galimybių padirbėti su trumpomis formomis ar šiuolaikiškomis mobiliosiomis programėlėmis. Todėl, natūralu, kad prieš rašant, nutariau paskaityti ką apie tai yra parašęs Luke Wroblewski, kuris kalbant apie šią temą, yra nuomonės lyderis. Tiesą sakant, labai nustebau kai perskaičiau:

„Nežiūrint į tai, kad antraštės, esančios virš laukų, puikiai atlieka savo darbą net kalbant apie mažus mobiliųjų ekranus, bet antraštės, esančios lauko viduje, gali būti dar geresniu sprendimu.”
Luke Wroblewski, „Mobile First“, 2011 m.

Tik ne tai! „Gali būti dar geresniu variantu?“ Kokiais atvejais? Perskaičiau dar kartą ir neradau, kad Luke būtų paminėjęs kokiais atvejais. Užuot, jis pastebi:

„Tai įrodo ir tai, kad kiekviena mobiliųjų programėlių platforma (angl. native mobile application platform) palaiko lauko antraščių talpinimą į lauko vidų ir taiko šį būdą standartinėse platformos programėlėse.“

Oh, pasirodo, kad tai ne tokia jau ir gera idėja; tiesiog keletas didelių rinkos žaidėjų nusprendė tai padaryti ir kiti turi juos sekti? Aišku, mes priprantame prie bet kokių naujovių, kuriomis pagrindiniai paslaugų tiekėjai mums priverčia naudotis: būtent tai atsitiko ir tada, kai Google mus išmokino, kad vienišas tuščias laukas, esantis ekrane, reiškia „Paieška“. Taip pat, kaip nesuskaičiuojamas kiekis programėlių ir svetainių mumyse išugdė, kad du tušti laukai, esantys virš kitų elementų, reiškia „prisijunkite, įvesdami naudotojo vardą ir slaptažodį“.

Gal mes tiesiog pripratome prie nykstančių lauko antraščių. Arba, kad jos nedingsta kai turėtų, todėl mes gauname ne visai tokį atsakymą, kokio tikėjomės. O gal ir ne. Luke yra pasakęs:

Kad ir kaip bebūtų, bet internete, norint, kad antraštės būtų lauko viduje, reikia įdėti papildomo darbo.

Panašu, kad antraštės lauko viduje puikiai tinka aplinkoje, kurioje yra iššūkių ir reikia juos įveikti. Antraštė, esanti lauko viduje:

  • Turi niekada netapti kažkieno atsakymo dalimi. Tai atrodo labai paprasta, bet vis dar pasitaiko, kai šie dalykai neteisingai suprogramuoti arba nepilnai užsikrovę. Ar kada nors esate bandę naudotis paiešką, tik tam, kad įsitikintumėte, kad žodelis „ieškoti“ netapo užklausos dalimi?
  • Neturi būti painiojama su žmogaus atsakymu, įrašytu į lauką. Jei antraštė ir lauko tekstas labai panašus, žmonės gali (ir bus teisūs) pagalvoti, kad jau įrašė atsakymą. Daug kartų mačiau tai testavime su naudotojais.
  • Ar antraštės dažniausiai dingsta, pradėjus įvedinėti informaciją? Baigus pildyti formą, bus sunku grįžti ir patikrinti įvestą informaciją, nes antraščių jau nebematysite.

Puiku! Ačiū Dievui, mes su Luke sutariame ties esminiais dalykais. Išreikšdamas visokeriopą pagarbą Luke ir jo darbui, esu visiškai tikra, kad kiekvieną kartą, kai jis nusprendžia, kad dizainas bus geresnis su antraštėmis lauko viduje, jis visada patikrina ar taip yra iš tikrųjų.

Ar vis dėlto reikia dėti antraštes į lauko vidų?

Pabandykime dabar būti sąžiningais: ar jūs Luke? Jei ne, ar galite atsakyti „taip“ į visus šiuos klausimus?

  • Ar jūs kontroliuojate dizaino ir įgyvendinimo procesą? Ar bus taip kaip jūs nuspręsite, kad būtų?
  • Ar jūs kontroliuojate palaikymo ir atnaujinimo procesą? Ar ir ateityje bus taip kaip jūs nuspręsite, kad būtų?
  • Ar jūs tikrai išlaikysite kontrolę? Ar tikrai norite, jog jūsų misija būtų prižiūrėti, kad visos skirtingos formos, užklausos, paraiškos, apklausos, ir visos kitos vietos, kuriose naudojami įvedimo laukai veiktų taip kaip jiems yra numatyta?

Jei į nors vieną iš klausimų atsakėte „ne“, pagalvokite, ar jūs tikrai šventai įsitikinę, kad galėsite įgyvedinti antraštes lauko viduje tinkamiausiu būdu? Ką gi, kodėl tiesiog nepatalpinus antraščių už laukų ribų ir nepalengvinti gyvenimo sau ir tiem kas naudosis jūsų formomis?

Išvada

Apibendrinant, formose netalpinkite laukų antraščių lauko viduje. Jūs sujauksite dialogą bei sudarysite kliūtis žmonėms ir jų tikslams, kliūtis kurių tiesiog neturėtų ten būti.